(عمل جراحی لگن

سوال: عمل تعویض مفصل لگن چقدر طول میکشد؟

پاسخ: مدت زمان دقیق آن بستگی به پیچیدگی عمل، تجربه پزشک و همچنین وضعیت فیزیکی و سلامتی بیمار دارد. این عمل جراحی توسط بیهوشی عمومی انجام می‌شود و معمولاً دو ساعت یا بیشتر زمان می‌برد. مهم است که قبل از انجام هرگونه عمل لگن با پزشک خود در مورد جزئیات زمانی و نحوه آماده سازی برای آن صحبت کنید.

سوال: آیا تعویض مفصل لگن به روش غیر تهاجمی داریم؟

پاسخ: بله روشی که توسط تیم ما انجام میشود، غیر تهاجمی است.منظور از غیر تهاجمی، روش قدامی هست که برش در آن کوچیکتر است و عضلات نیز کات یا بریده نمی شوند. لذا درد بعد از عمل کمتر و بازتوانی سریعتر می باشد.

سوال: بخیه تعویض مفصل لگن چگونه است؟

پاسخ: پروتکل روتین ما، بخیه به روش زیر پوستی و جذبی است که اسکار کمتری باقی میگذارد و زمان ترمیم زخم هم سریعتر خواهد بود.

سوال: تعویض مفصل لگن چند سال دوام دارد؟

پاسخ: از ۱۵ تا ۳۰ سال بسته به شرایط بیمار و جنس پروتز متفاوت است.

سوال: آیا تعویض مفصل لگن خطرناک است؟

پاسخ: تعویض مفصل لگن بعنوان جراحی قرن ۲۱ نامگذاری شده است، لذا بیماران به زندگی عادی برمی گردند. هر عمل جراحی خطرات خاص خودش را دارد منتها تیم بسیار حرفه ای متخصص بیهوشی و در صورت لزوم قلب و داخلی و … بیمار را تحت نظر خواهند داشت. اگر بیمار درست انتخاب شود و نکات قبل و بعد از عمل بدرستی رعایت شود، خطر جدی بیمار را تهدید نخواهد کرد.

سوال: آیا تعویض مفصل لگن درد دارد؟

پاسخ: این عمل بطور کلی برای از بین رفتن درد بیمار انجام خواهد شد و اگر بیمار بدرستی انتخاب شود، درد بیمار از بین خواهد رفت. جای برش جراحی تا التیام نسبی، دو الی سه روز درد مختصری خواهد داشت.

سوال: بهترین سن برای تعویض مفصل لگن چه سنی است؟

پاسخ: از ۱۸ سال به بالا، اگر تخریب غضروف مفصلی روی داده باشد قابل انجام است و توصیه می شود. سن خاصی مطرح نمی باشد.

سوال: تعویض مفصل لگن برای بار دوم امکان پذیر است؟

پاسخ: بله، در صورت شل شدن پروتز به دلایل مختلف، برای دفعات دوم و سوم و بیشتر نیز این عمل امکان پذیر است.

سوال: تعویض مفصل لگن چه عوارضی دارد؟

پاسخ: عوارض به دو دسته مربوط به پروتز و مربوط به عمل جراحی تقسیم میشود. درصد عوارض پایین است. از عوارض مربوط به پروتز، عفونت و شل شدن و دررفتگی پروتز می باشد و عوارض مربوط به عمل جراحی، نیز لخته خون در وریدهای اندام می باشد. عوارض در مشاوره حضوری قبل از عمل جراحی بطور اختصاصی با بیمار صحبت خواهد شد. مواردی هست که ریسک عوارض را کم و ناچیز می کند؛ مثل ترک سیگار و الکل، رسیدگی به دندان ها و استفاده از توالت فرنگی

سوال: آیا تعویض مفصل لگن کوتاهی دارد؟

پاسخ: معمولا اندام پس از عمل کوتاه تر نخواهد شد؛ بلکه یکی از اهداف این عمل جراحی، اعاده طول اندام می باشد. اگر چه گاهی درحد چند میلیمتر اختلاف طول، اجتناب ناپذیر است.

سوال: دوره نقاهت عمل تعویض مفصل لگن چقدر طول می کشد؟

پاسخ: ازصبح بعد از عمل با واکر و وزن گذاری کامل راه رفتن شروع خواهد شد. چون در روش غیرتهاجمی عضلات بریده نمی شوند؛ بازتوانی کوتاه است و تا یک ماه از واکر استفاده خواهد شد. بازگشت به شغل قبلی، بسته به نوع آن از ۳ هفته تا دوماه متغیر خواهد بود.

سوال: رانندگی بعد از تعویض مفصل لگن امکان پذیر است؟

پاسخ: بعد از ۳ هفته از عمل، رانندگی امکان پذیر است.

سوال: زندگی بعد از تعویض مفصل لگن چه تفاوتی می کند؟

پاسخ: زندگی نزدیک به عادی به بیمار برمیگردد. از ورزشهایی که پرش دارند همچنین پوزیشن های پیچیده موقع اعمال جنسی اجتناب شود.

سوال: آیا امکان لنگش بعد از تعویض مفصل لگن وجود دارد؟

پاسخ: بطور کلی هدف از این عمل، کاهش و از بین بردن درد است. منتها لنگش نیز به مرور اصلاح خواهد شد. بسته مشکل لگن گاهی لنگش مختصری باقی خواهد ماند.

لنگش بعد از عمل تعویض مفصل لگن

بعد از عمل تعویض مفصل لگن، برای بسیاری از افراد، لنگش بهبود می‌یابد و درد کاهش می‌یابد. اما برخی افراد ممکن است به دلیل عواملی مانند عمر، وضعیت عمومی سلامتی یا مشکلات دیگر، بهبودی کامل نداشته باشند. در این صورت، فیزیوتراپی، تمرینات و درمان‌های دیگر ممکن است بهبودی و کاهش درد را تسریع کنند. همچنین، مهم است که از راهنمایی‌های پزشک پیروی کرده و به توصیه‌های او عمل کنید تا بهبودی شما حداکثر شود.

لنگش بعد از عمل تعویض مفصل لگن

نتایج نشان داده که بیماران با لنگش پس از عمل تعویض مفصل لگن، نتایج بهتری از نظر عملکرد فیزیکی و کیفیت زندگی داشتند.

با عمل تعویض مفصل لگن، به راحتی از این مشکل خلاص شوید و به زندگی پر انرژی خود بازگردید. از امروز شروع کنید و دوباره به حرکت و آزادی لذت ببرید.

بعد از جراحی تعویض مفصل لگن، مراقبت‌های مهمی برای بهبودی و کاهش عوارض وجود دارد. این مراقبت‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

1. استراحت و راه‌روی

2. مراقبت از زخم جراحی:

3. فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی

4. مصرف داروها:

به هر حال، همیشه نظر پزشک جراح اولویت دارد و بیمار باید دستورات پزشک را دقیقاً رعایت کند. اگر سوالی دارید، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

سوال: مراقبت های پس از عمل تعویض مفصل لگن چیست؟

پاسخ: در پست جداگانه در اینستاگرام و نیز سایت رسمی در این مورد صحبت شده است.

سوال: منظور از تعویض مفصل لگن چیست؟

پاسخ: استفاده از پروتز و جایگذاری آن بجای مفصل لگن میباشد. سر و گردن استخوان بریده و بیرون آورده خواهد شد و توسط پروتز جایگزین خواهد شد. پست اینستاگرامی بصورت شماتیک این عمل را نشان داده است.

سوال: آیا تعویض مفصل لگن با لیزر هم وجود دارد؟

پاسخ: خیر