مراقبت های عمل تعویض مفصل زانو

مراقبت های قبل از عمل جراحی تعویض مفصل زانو

نکات

• ضرورت عمل، عمل جراحی تعویض مفصل زانو وقتی لزوم پیدا میکند که غضروف مفصل بصورت وسیع تخریب شده باشد. درد شدید زانو مهمترین علت این عمل جراحی می باشد.
  • سن بیمار، عمل جراحی تعویض مفصل زانو سن خاصی ندارد و غضروف مفصلی میتواند در اثر بیماری هی روملتیسمی، ضربه یا آرتروز اولیه دچار تخریب شود. با هر سنی، این عمل جراحی امکان پذیر است.
  • وزن بیمار، وزن بالای بیمار منعی برای عمل جراحی نیست. با هر وزنی، این عمل جراحی امکان پذیر است.
  • کشیدن سیگار، بهتر است یک ماه قبل از جراحی قطع شود
  • کنترل بیماری ها، لازم است دیابت و سایر بیماریهای احتمالی تحت کنترل باشند. عفونت فعال مناطق مختلف بدن مانند عفونت ادراری، سینوزیت و … درصورت وجود، پیش از عمل جراحی درمان شود.
  • کاهش وزن، بیماری که دچار آرتروز شدید زانوها می باشد و وزن بالایی دارد، طبیعتا قادر به فعالیت ورزشی و تحرک خاصی جهت کمک به کاهش وزن قبل از عمل جراحی تعویض مفصل زانو نیست، لذا ابتدا توصیه به انجام عمل جراحی زانومی شود و بعد از عمل که درد بیمار کاملاً از بین رفت، کاهش وزن سریعتر و تحرک بیمار بسیار بهتر خواهد شد.
  • داروها، بعضی از داروهای روماتیسمی خاص و نیز بعضی از داروهای ضد انعقاد خون، بایستی طبق پروتکل قبل از جراحی قطع شوند.
  • بیهوشی، عمل جراحی با روش بیهوشی نخاعی انجام خواهد شد

زمان مراجعه برای عمل

• متاسفانه در کشور ما، افراد سالهای زیادی را با درد و محدودیت حرکتی زندگی میکنند و بسیار دیر و با زانوهای پراتزی شدید اغلب مراجعه میکنند، در اینصورت نیز نتیجه جراحی بسیار خوب خواهد بود ولی جراحی ایشان سخت تر خواهد بود. علاوه بر آن سالهای زندگی خود رو بی دلیل با درد شدید سپری کردند.
  • بیمارانی که توسط دکتر واحدیان تحت عمل جراحی تعویض مفصل یک زانو قرار می گیرند، بدون استثنا خیلی زود جهت جراحی سمت مقابل مراجعه خواهند کرد و آرزو میکنند کاش زودتر برای انجام جراحی مراجعه میکردند.

مراقبت های لازم بعد از عمل جراحی تعویض مفصل زانو

• داروها، بعد از عمل جراحی تعویض مفصل زانو، داروهای تجویز شده توسط جراح، اعم از مسکن و آنتی بیوتیک و ضد انعقاد شروع خواهد شد.
  • نحوه استراحت، چند روز اول پس از عمل جراحی بایستی موقع استراحت بالش زیر ساق و مچ پا قرار داده شود و زانو کاملا در حالت صاف قرار گیرد.
  • حرکات ایزومتریک زانو، به بیمار انجام حرکات ایزومتریک زانو آموزش داده میشود و بهتر است که بیمار آنها را در حالت استراحت انجام دهد
  • وزن گذاری، عصر روز عمل جراحی با یا بدون کمک فیزیوتراپ، بیمار بصورت وزن گذاری کامل راه اندازی خواهد شد و پس از آن روزی ۴ الی ۶ بار و با واکر راه خواهد رفت.

دو روز بعد

• کاهش درد، پس از دو روز از عمل جراحی تعویض مفصل زانو درد بیمار بسیار کاهش یافته و علایم خوشحالی و رضایت بیمار بمرور پدیدار خواهد شد.
  • مدت زمان بستری، مجموع مدت زمان بستری بیمار در بیمارستان حداکثر دو روز خواهد بود.

یک هفته بعد

• پانسمان بیمار ضد آب می باشد و تا یک هفته بعد از عمل نیازی به تعویض پانسمان نمی باشد.
  • یک هفته پس از ترخیص بیمار جهت ویزیت بصورت سرپایی مراجعه خواهد کرد.

یک ماه بعد

• داروهای ضد انعقاد و ضد التهاب ۳ الی ۴ هفته ادامه خواهد یافت.
  • کار، به مرور بیمار به کار و زندگی خود بازخواهد گشت.
  • رانندگی پس از ۳ هفته آزاد است.
  • فیزیوتراپی جهت تقویت عضلات ۴سر ران و کشش همسترینگها پس از کاهش التهاب عمل جراحی, انجام خواهد شد.

بیمار بایستی جهت ویزیت در دوره های زمانی یک هفته، یک ماه، سه ماه، شش ماه و  یکسال بعد از جراحی به جراح مربوطه مراجعه کند.