آمادگی قبل از عمل جراحی تعویض مفصل لگن

• بررسی سوابق پزشکی، جراح شما پیش از عمل جراحی سوابق پزشکی و دارویی شما را مورد بررسی قرار می دهد. این ارزیابی ها شامل آزمایش خون و ادرار، رادیولوژی مفصل لگن دو سمت، بررسی ستون فقرات در صورت لزوم، و نیز موارد دیگر از جمله نوار قلب و سی تی اسکن در صورت نیاز می باشد.

• سلامت عمومی، بیماری های روماتیسمی از جمله لوپوس, روماتیسم و غیره با کمک متخصص داخلی تحت کنترل قرار میگیرد. بعلاوه مسایل دیگر مانند بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، تیرویید و … وجود عفونت فعال در مناطق مختلف بدن مورد بررسی قرار میگیرند تا از سلامت عمومی شما و توانایی وضعیت بدنی برای انجام جراحی و کامل کردن دوره بازتوانی اطمینان حاصل شود.

• ارزیابی داروها، داروهای مصرفی شما بطور دقیق مورد ارزیابی قرار میگیرد و طبق جدید ترین مقالات و پروتکل های جهانی، بعضی داروها قبل از عمل بایستی قطع شوند. بر اساس جدید ترین پروتکل انجمن جراحان مفصل ران امریکا و اروپا، نیازی به قطع اسپیرین ۸۰ قبل از عمل جراحی نمی باشد، بلکه مصرف منظم این دارو، از عوارض قلبی و عروقی نیز می کاهد.

• تغذیه سالم و مناسب پیش از جراحی به تسریع پروسه ترمیم کمک میکند. نوشیدن مایعات فراوان، فیبر کافی و غذاهای غنی از آهن، ویتامین سی و کلسیم توصیه می شود. در شب قبل از جراحی از غذای معمولی و سبک استفاده کنید. بعد از نیمه شب از خوردن و آشامیدن امتناع کرده و شب قبل از عمل دوش آب گرم بگیرید.

• کشیدن سیگار، برای گرفتن بهترین نتیجه از عمل جراحی، بهتر است کشیدن سیگار از ۸ تا ۱۲ هفته قبل از عمل جراحی قطع شود. سیگار باعث افزایش ریسک عفونت پروتز، دررفتگی و در مجموع کاهش عمر پروتز می شود و با عملکرد بهینه مفصل تداخل ایجاد میکند.

• مصرف الکل، پیش از جراحی نیز باعث افزایش احتمال اختلالات خونی و پیشرفت نکروز سر استخوان ران می شود و عوارض عمل جراحی رو بیشتر میکند لذا مصرف الکی نیز بهتر است قبل از جراحی متوقف شود.

مراقبت های بعد از عمل جراحی تعویض مفصل لگن

• درد و محدودیت حرکتی، بعد از عمل جراحی تعویض مفصل لگن به روش غیر تهاجمی درد و محدودیت حرکتی لگن بیمار واضحاً از بین می رود.
      • مصرف داروها، داروهای تجویز شده توسط جراح مانند مسکن و ضد التهاب و آنتی بیوتیک بایستی طبق دستور مصرف شوند.

دراز کشیدن، توصیه میشود در هفته های اول بیمار به پهلو دراز نکشد.واکر، عصر روز عمل جراحی بیماران با وزن گذاری کامل راه اندازی می شوند و توصیه می شود تا یکماه از دو عدد عصا یا واکر استفاده کنند تا قدرت عضلات بحالت طبیعی برگردد.

هفته اول

• از روز بعد از عمل، روزانه ۵ الی ۶ مرتبه بیمار با واکر راه خواهد رفت و از توالت فرنگی استفاده خواهد کرد. همچنین روی تختخواب میخوابد.
          • باز کردن پانسمان، پانسمان محل عمل ضد آب می باشد و تا یک هفته معمولا باز نمی شود. بعد از یک هفته ویزیت اول انجام میشود و پانسمان در مطب باز می شود و معمولا پس از آن دیگر نیازی به پانسمان محل عمل نمی باشد.
          • پله، بر اساس مقالات و رفرنس های معتبر و جدید، تا یکماه بعد از عمل جراحی بهتر است از پله بالا و پایین رفتن اجتناب حاصل شود.

یک ماه بعد

• رابطه جنسی بیمار از حدود ۳ هفته بعد از عمل میتواند شروع شود، ولی بهتر است در مورد پوزیشن های امن و غیرخطرناک حین رابطه با پزشک جراح مشورت شود؛ این مساله در بانوان اهمیت بیشتری دارد و بایستی از موقعیت هایی که مفصل در حالت خم شدن بیش از حد قرار میگیرد اجتناب شود.
      • رانندگی، پس از یکماه از عمل جراحی اجازه رانندگی به بیمار داده می شود.
      • باز گشت به کار بسته به نوع فعالیت بدنی مورد نیاز در حرفه بیمار، از سه هفته تا دو ماه متغیر است.

سه ماه بعد

• استفاده از تخت خواب و توالت فرنگی، البته پس از ۳ماه از عمل جراحی بیمار خواهد توانست روی زمین بنشیند و بخوابد و بلند شود ولیکن توصیه می شود برای داشتن بیشترین طول عمر پروتز, بیمار در زندگی خود از توالت فرنگی و تختخواب بصورت روتین استفاده کند.

• فیزیوتراپی، پس از انجام عمل جراحی تعویض مفصل لگن به روش غیر تهاجمی قدامی، فیزیوتراپی روتین لازم نیست ولی بازتوانی توسط فیزیوتراپ آموزش دیده و آشنا به این روش جراحی، کمک فراوانی در بهبود کیفیت زندگی بیمار خواهد داشت.

• درمان عفونت ها، همچنین تا پایان عمر بیمار هرگونه عفونت اعضای بدن مانند عفونت ادراری، سینوزیت، عفونت های دندانی و …در صورت بروز، در اسرع وقت با مراجعه به پزشک درمان شود  تا شانس عفونت پروتز افزایش نیابد.

بیمار بایستی جهت ویزیت در دوره های زمانی یک هفته، یک ماه، سه ماه، شش ماه و  یکسال بعد از جراحی به جراح مربوطه مراجعه کند. در هرکدام از این نوبت ها، رادیوگرافی از مفصل گرفته و در پروند بیمار ثبت خواهند شد. توصیه می شود مادام العمر سالیانه بیمار ویزیت شود.

بیمارانی که توسط تیم دکتر واحدیان تحت عمل جراحی قرار میگیرند، آرزو خواهند کرد که ای کاش زودتر برای انجام عمل جراحی مراجعه میکردند و سالهای زندگی خود را با درد و سختی سپری نمی کردند.